tirsdag den 10. marts 2015

Friluftsliv og pædagogik

Når man arbejder med friluftsliv som pædagogisk ramme, må man have øje for alle relevante aspekter og være bevidst om hvorimod fokus rettes, så man kan benytte de muligheder der er for at skabe udvikling og læring. (Tordsson, 2014. Kap. 1.)

At vejlede i friluftsliv handler om at formidle glæden ved at færdes ude, samtidig med at øge bevidstheden om naturen og menneskets rolle i forhold til den. Som naturpædagog og vejleder handler det om at være i kontakt med dem man skal være vejleder for. Det gælder derfor om at møde deltagerne dér hvor de er. Og det er vigtigt at have for øje at mødet med naturen og friluftslivet skal være en positiv oplevelse, som man har lyst til at gentage.
De tre ting der er en forudsætning for den gode oplevelse er, at man er mæt, tør og varm. Som vejleder er det derfor vigtigt at have kompetence og erfaring nok til at kunne hjælpe med at opfylde disse betingelser. (Holberg, 2007, s. 10-12)

Naturen er på en og samme tid en fantastisk ramme for læring, at være aktiv og have en rekreativ indvirkning på krop og sjæl.

Adskillige eksperter og undersøgelser har slået fast at børn og unge der opholder sig meget i naturen, er langt mindre syge end andre børn. Disse børn og unge udvikler også en større kropsbevidsthed og er langt mere fysisk aktive end andre børn/unge. Krop og sanser bliver udfordret, og der udvikles en bedre motorik, kondition og en større muskelstyrke.
samtidig viser undersøgelser af klimabevidsthed og interesse i miljøspørgsmål  og naturbeskyttelse at børn der benytter naturen, også i højere grad er med til at
beskytte naturen.
Friluftsliv skal grundlæggende krydres med førstehåndserfaringer. Man skal se, mærke, lugte, smage og opdage noget selv, og ikke bare få det hele serveret i bearbejdet form. Man lærer og forstår mest ved selv at afprøve ting og gøre egne erfaringer.
De udfordringer naturen rummer kan være grænseoverskridende og kræve stor overvindelse, hvis man ikke er vant til udendørslivet. Men netop når grænser overskrides lærer man noget om sig selv og dem man er sammen med, samtidig med at man får chancen for at lære noget nyt.

Godt udstyr og god forberedelse er med til at give gode oplevelser. Når man vil have at børn/unge skal have en god oplevelse handler det om at man som naturformidler har styr på området, har sørget for at alle har pakket det rette udstyr og har rigeligt med tøj på.
(Mortensen, 2013, s. 14-18)

Det er nødvendigt at have et stærkere fokus rette mod naturen og naturoplevelserne, end mod aktiviteten og færdighederne, da det ellers gøres for færdighedernes skyld.
Det handler om at vække nysgerrigheden for naturen og naturens måde at være på.
Som naturformidler behøver man ikke vide alt om naturen, men det er vigtigt at være engageret, sammen at turde være nysgerrig og gå på opdagelse i naturen. (Tordsson, kap. 5)

Som pædagog skal man være klar til at byde ind med inspiration, ideer og forslag til aktiviteter, som kan skabe fornyet læring og udvikling. Når man udviser oprigtig lyst og engagement, kan det næppe undgå at smitte. Samtidig giver en høj faglighed, overskud til at give andre omkring sig opmærksomhed.
Samtidig er det vigtigt at kende sine egne begrænsninger, så man ikke kaster sig selv og andre ud i noget man ikke har tilstrækkelig forudsætning for. F.eks. at samle spisesvampe, rapelle eller holde dyr i fangenskab. (Edlev, 2009. s. 314-317)



Edlev, Lasse Thomas, 2009. Natur og miljø i det pædagogiske arbejde. København, Munksgaard Danmark.

Holberg, Steffen, 2007. Børn, friluftsliv & natur. København: Forlaget børn og unge

Mortensen, Astrid Bjørk. 2012. Unger og udeliv. København: Gyldendal A/S


Tordsson, Bjørn. 2014. Perspektiv på friluftslivets pædagogik. Forlag. Books on demand.

Snorkeltur i Rødehavet




Vel ankommet til Hurghada i Egypten. Dog var vi lidt skuffede over at vandet var ret køligt, ca. 20 grader og derfor ikke indbød til længere snorkel ture fra kysten ud for vores hotel. Men vi skulle nu ud og have vores trang til snorkling dækket en smule. Så vi tog med på en bådtur til "Dolphins House" som er et sted hvor mange delfiner holder til.

Når man først var i vandet var det faktisk ikke så koldt.

På jagt efter delfiner. 


Men ak hvor er de hurtige. Man kommer kun tæt på når de har lyst til at komme tæt på én og ikke omvendt.


 Jeg tror de legede med os og morede sig over hvor langsomme vi var.


Nå videre med kameraet. Der er jo meget andet at kigge på.



Der er mange forskellige koraller i rødehavet. Man må ikke komme tættere på end 1-2 meter. Og man må ikke svømme hen over dem.
Det er både for at beskytte korallerne og også for ikke at komme til skade. De er både skarpe og der er også nogle af dem der er ret giftige at røre ved.

Det er et væld af mange flotte farver.





 Her ses nogle Scissorttail sergeantfish.

 Kigger man ud i dybet, skal der ikke meget til før man fornemmer melodien fra filmen Jaws. Hajer er der mange af i Rødehavet. Men dem så vi heldigvis ingen af.


På billedet her under ses en gul sommerfugle fisk. Den anden farvestrålende har jeg ikke kunne finde navnet på. Vi så også en pilrokke og store kuglefisk.


Så går det tilvbage til båden. Efter en halv time i vandet bliver man en smule kold uden våddragt.



Nu må jeg se om jeg kan få vandet ud af ørerne inden næste seminar indkald :-)