tirsdag den 30. december 2014

Uge 1.

I min lille sø i mit økosystem er der sørme liv! Der er små dafnier der livligt svømmer rundt. det er ikke rigtigt lykkes mig at forstørre den så meget at jeg har kunnet artsbestemme den helt endnu.


Selvom glasset endnu ikke er hermetisk lukket ses der allerede tydeligt at der sker et kredsløb på indersiden af glasset.


Jeg synes allerede at knopperne på det lille træ er blevet større.


Halløj! En lille snegl er igang med at guffe på indersiden af glasset.  Det er en almindelig sumpsnegl ( Bithynia tentaculata) Den ser da vældig tilpas ud. Intetanende om at dens verden er blevet voldsomt indskrænket.


Også denne lille fyr bor i min lille sø. Det er en vandloppe 
( Canthocampus sp.) 


Mandag den 29 december 2014. Mit mini økosystem bliver lukket med klar silikone og en top plade af plexiglas!!!!!

Nu er det totalt lukket og indholdet er overladt til udviklingen i denne lille økosfære. Dvs. at alt levende skal kunne overleve af den balance der skabes i det lille kredsløb.
Det vil kun komme til at virke hvis alle organismernes forbrug og udskillelse af stoffer ophæver hinanden, så miljøet i beholderen forbliver uændret. Der er mange ting der kan gå galt. Men ofte vil en økosfære der indeholder mange forskellige planter og dyr være tilbøjelig til at indstille sig på denne tilstand og finde en balance hvor forbrug og afgivelse af produkter ophæver hinanden.



Forhåbentligt er det helt tæt.

En lidt underlig fornemmelse at sidde udenfor og kigge ind i denne lille lukkede verden. Måske den skal hedde Biosfære 3??? Vores jord er Biosfære 1. Det store projekt i Arizona hedder Biosfære 2. 



Tirsdag den 30 dec. 2014. Her til morgen er der dukket endnu et dyr op. Helt oppe i toppen af glasset. Forsøger med macro indstillingen på mit kamera at finde ud af hvad det er for en fyr...


Det ser ud som om den har været på noget af en vandring..?


Dårligt billede fra siden gennem morgenduggen. Det ligner en lille bille der er klistret fast på ryggen. Hvorfor mon den er søgt helt der op? Er iltindholdet i glasset lavt? Måske det lige tager lidt til for kredsløbet at komme igang. Håber den lille fyr kommer fri fra duggen. Det vækker en besynderlig glæde hver gang jeg opdager et lille dyr i min lille biosfære, og derfor betyder det noget for mig at de klarer sig.



 Andemaden i søen ser ud til at trives fint. Måske det kommer til at vise sig at det klarer sig for fint :-/ Søen skulle jo nødigt gro helt til.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar