tirsdag den 25. november 2014

Gokkerne trives

Status fra hønsefarmen :-)

Jeg må sige det har overrasket mig hvor meget tid der går med at pusle om disse 4 høns. Ikke fordi den egentlige pasning tager så meget af ens tid. men alle de småjusteringer man foretaget og ting der skal afprøves.

Den seneste weekend skulle vi være væk i et døgns tid. Jeg ville gerne at Gokkerne selv kunne stå op og gå i seng. Og da jeg syns en automatisk låge til 1100 kr lige var i overkanten, tænkte jeg lige lidt kreativt. 
Først startede jeg med at lave et forhæng som vindfang. Det fungerede rigtig fint. De 4 damer gik fint ud og ind uden problemer. Men så blev der et voldsomt blæsevejr et par dage, og forhænget blafrede meget. Da jeg var bekymret for at Gokkerne fik for meget træk, måtte jeg igen i værkstedet og tænke kreativt.


Derfor lavede jeg denne plexiglas plade, sat fast med to kroge. Men den er åbenbart for tung at puffe op. I de 3 dage den blev afprøvet måtte alle 4 høns hjælpes ud hver morgen. Om aftenen fand 3 ind af sig selv, men "Lille Pip" som er den mindste bette pjevs måtte putte selv ude i hønsegården. Dog var jeg ude og hjælpe den ind hver aften, da jeg ikke kunne bære den skulle ligge selv hele natten.

Så blev der igen monteret et forhæng, dog uden slidser. Og det har fungeret fint. Jeg lukker den yderste lem når de er gået til ro og nøjes med gardinet som vindfang når vi en sjælden gang ikke er hjemme til at lukke for natten.


Julehygge med lys ;-)



Vi har lavet en lille indhegning så Gokkerne kan få et par timers udgang hver dag. De elsker at gå og skrabe i hækken.

Læg mærke til en bræmme af blade der er renset ud af hækken hele vejen rundt. Der findes meget guf for små Gokker under sådan en hæk.Jeg drømmer om at hegne hele haven ind og dermed slippe for nogen sinde at skulle rense hæk igen :-)

Vi skal i weekenden til at sætte noget ekstra hegn op inde i hækken. "Lille Pip" kan smutte gennem det hegn der er der i forvejen. Så idag kom en meget stram i betrækket nabo og bankede på for at fortælle at alle mine høns (det var så kun Lille Pip), løb rundt ude på heeeele fællesarealet og at hendes hund nær havde ædt den. Tænker hunden nok ikke var i snor.

Fair nok! Mine høns skal holdes i egen have. Nyt hegn er idag købt og Gokkerne må blive i deres hønsegård indtil det nye hegn kommer på plads i weekenden. 




Indgangspartiet er blevet færdigt og der er sat en ekstra lægte på så børnene ikke læner sig for meget op at volierenettet og det risikerer at blive ødelagt.

For at være klar til vinter har jeg lige købt denne varmeplade til hønsenes drikketrug, så deres drikkevand ikke fryser til i frostvejr.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar