tirsdag den 25. november 2014

Snit en svamp

Disse to svampe har jeg købt. Jeg tror de er lavet på en drejebænk. Jeg vil se om jeg kan fremstille mine egne svampe og tanken er at jeg vil snitte dem med en kniv. Til formålet har jeg taget en frisk bøgegren med hjem fra skoven.



På www.skoven-i-skolen.dk har jeg fundet denne ide til en aktivitet med svampe:



Sådan gør du

border=0
  1. Du snitter først hatten. Spidsen af grenen rundes og hattens form snittes. Derefter markerer du med blyant eller kniven hvor på grenen hatten skal slutte.
     
  2. Nu skal stokke snittes. Snit nedefra og op mod hatten. Stokken skal være smallest ved hatten og bredest for neden. Samtidig snittes hatten lige på undersiden (overgangen fra hat til stok).
     
  3. Når svampen har den endelige facon saves grenen over.
Du kan evt. slibe med sandpapir - det er lettest at gøre inden du saver grenen af.
Slut evt. af med linolie. (Husk ikke at lade kluden med linolie ligge et tilfældigt sted – den kan selvantænde og starte en brand).

Jeg har fundet en nogenlunde frisk bøge gren som jeg har taget med hjem.


Først snitter jeg de tynde side grene af og derefter saver jeg grenen i 15-20 cm stykker.


Første svamp er under udførelse.


Da min tålmodighed eller tid ikke lige var til et langsommeligt forløb, fik jeg den ide at save en rille i toppen, lige under hatten og i bunden af svampene. Så gik det hele lidt hurtigere.


Her er så mine to bøge-svampe. Måske man kunne have fundet en træ sort der er en smule blødere.



Det er ikke en aktivitet der egner sig til de mindste. Og til de lidt større fummelfingre er det er go ide at have Falck-kassen i nærheden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar