tirsdag den 30. december 2014

Jul i hønsehuset


 Gokkerne trives. De har fået jule lys på hønsehuset og indgangspartiet er gjort færdigt.


Den store grå høne har været halt i en 2 ugers tid. Den har været med inde under lampen et par gange og er blevet undersøgt nøje men vi kan ikke finde nogen årsag til dens halten. Dog spiser og drikker den og trives åbenbart fint. Den seneste uge har den haltet en smule mindre. Så vi ser tiden an, ellers blir den suppehøne.



 Gokkerne få hver dag "udgang". Et større areal af haven er blevet indhegnet og damerne nyder det. Faktisk kan vi ikke åbne terrassedøren uden de står og skræpper op for at få lov til at komme ud.


Så snart de får øje på en kommer de spænende, i håb om at få en godbid.

Dagplejebørnene nyder muligheden for at komme helt tæt på hønsene og holder øje med at intet som kan bruges som godbid ryger i skraldespanden i køkkenet.



Nu hvor frosten har sat ind er varmepladen til drikkevandet taget i brug. Det fungerer rigtig fint.



Gokkerne har fået en ny Putte-kasse. Den er mere rengøringsvenlig og mindsker muligheden for gemmesteder for skadedyr. Den er lavet af en stor firkantet murebalje.


Og de har fået sat en plexiglas plade op for at have et læ-hjørne når vinden kommer fra øst.


Det har været en stor udfordring med al den regn vi har fået den sidste måneds tid. Hele hønsegården har sejlet. Derfor har jeg lavet endnu en murebalje til at komme tørt sand i så hønsene har et sted at sandbade. Dog har de damer ikke helt accepteret den endnu. Alt nyt, selv ny strøelse bliver set an med stor skepsis.


For at hønsene skal klare kulden er det vigtigt de har sul på kroppen. Så som julemiddag smeltede jeg svine fedt og kom æbletern og vildfuglefrø i.

Som det kan ses har der været fest omkrig julemiddagsbordet.










 Mellemdagene går med at hygge rundt omkring i haven. Den mindste "lille-pip" ser ud som om den lige vil bygge en rede omkring sig med lidt tørret græs.


De overskydende rester jeg havde taget med hjem fra min biotop som jeg skulle bruge til mit økosystem har jeg smidt ud i haven. Straks skal det nye undersøges. Der kunne jo være en lille mund-hapser i, i form af en lille bille eller orm.


Se det er herligt hønseliv :-)


Glædelig jul fra alle Gokkerne til alle jer :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar