tirsdag den 30. december 2014

Udviklingen i melbillelarve produktionen



Efterhånden er der ikke mange melbillelarver i terrariet længere. En del er røget i hønsenes maver, andre har været med til at starte en ny koloni op. Mange af dem er blevet til pupper. En del af pupperne er ikke blevet til noget. 



Det ser ud som om de tørrer ind og bare ligger som en tom skal.



Jeg tror sørme melbillelarverne gnaver i pupperne. Som det ses her under er der gnavet hul i puppen.



For at fremme produktionen valgte jeg at sortere nye pupper fra dagligt og lade dem være isoleret til de klækker.


Og når pupperne blev til biller blev også de sorteret fra.



De mørke biller er de ældste. Når pupperne klækker er billerne helt lyse, så bliver de brune og til sidt sorte.


 To biller der lægger an til parring.


De første æg som bliver klistret fast til fiberkluden i bille terrariet


                                     
De første pupper jeg fik sorteret fra blev til lidt defekte biler, som ses her under. Denne har lige som om en skade på vingerne. Jeg tænker larverne måske alligevel har nået at gnave lidt i puppen før den blev flyttet.



 Her ses de første spæde melbillelarver sammen med nogle æg. Nu skal de bare vokse sig store og så blive hønsene glade :-)


Børnene i min dagpleje er meget optagede af hele processen. Og de er meget fascineret af at hønsene er så vilde med at spise larverne. Jeg syns det er fantastisk at se hvordan børnene uden frygt eller lede kan sidde med en larve i hænderne  i lang tid og studere den nøje og med stor nysgerrighed, for dernæst at give den til en høne, og se den sluge den, som en helt naturlig ting. Det giver mig troen på at den naturbevidsthed de får med videre i livet er af stor betydning for deres fremtidige natursyn.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar